1. toukokuuta 2013

Norf'k Ailan

Lone pine, saaren vanhin puu, ihan yksinään.
Niin ihana saari! Oisin niin mielelläni jääny pitemmäkski aikaa :) Väkiluku on joku reilu 1000, eli kaikki tuntee toisensa. Siellä ei käy paljoo turisteja ni ei oo paljon yhtään rikollisuuttakaa! Avaimet jätetään autoihin, jos vaikka joku tarttee lainaan. Jätettiin kerran meijän lounaat venaan rantapenkin viereen kun käytiin pyöräileen ja tultiin tälle penkille sit luonastaan, eikä kukaan ollu koskenukkaa meijän ruokiin :) Siis aaaah, ei voi olla noin täydellistä paikkaa! En kyl pystyis asuun noin pienessä yhteisössä ja tilassa kovin kauaa, pakko myöntää. Rupeis vähän ahistaan ku mihkää ei vois paeta paitsi merenpohjaan :D

Joku päätti laittaa mun kameran mustavalkoselle ja Leandro päätti nuolla mun naamaa.
Emily Bay

 Meillä oli koko viikko täynnä ohjelmaa, mentiin ympäri saarta ja tutustuttiin paikallisiin. Sit tietty sen lisäks oli se rotarykonferenssi. Me ei kyl kauheesti siihen osallistuttu. Meijän ohjelmaan sisälty vaan avajaiset, muutama puhe koska ne oli samaan aikaan ku meijän esitys, ja gaalailta joka lopetti koko konferenssin. Siinä välissä oli pari päivää jollon ei osallistuttu ollenkaa ku tehtii jotai muuta paikallisten kaa.

Siellä oli ihan törkeen isoja hämiksii!!
Ehkäpä kaunein paikka

 Norfolk oli ennen vankilasaari, mikä näky aika hyvin. Kun meillä oli kierros ympäri saarta meijän opas kerto kaikkee kauheeta mitä siellä oli ennen. Australiaanhan lähetettiin brittien pahimmat vangit, no jos oli vielä liian paha Australiaan, joutu Norfolkiin. Jotkut jopa joutu suoraan briteistä Norfolkiin. Koko tuomion ajan ei saanu peseytyä mitenkää, joka päivä käytiin töissä rakentamassa taloja ja ylläpitämässä vartijoiden koteja. Yks vankilaraunio missä käytiin oli 50 selliä, jokaseen mahtu 5 vankia. Nää sellit oli vaan parin neliön kokosia, ja kysyinki et miten muka mahtu 5 ihmistä nukkuun. Arthur, meijän opas, sit kerto et ne oli sidottuina omiin riippukeinuihin päällekkäin koko yön ajaks eli joku 10 tuntia. Ei siis voinu mennä vessaan yöllä. Alimmaisena nukkuva oli aamulla ihan muiden ulosteissa ja virtsoissa. Siitä vaan sitten töihin, eikä saanu peseytyä. Monet kuoli ripuliin.

 Saari oli myös täynnä sukupuolisairauksia sillon. Kaikki saarella asuvat oli miehiä, ja raiskauksia tapahtu paljon vankien ja vartijoiden välillä. Niihinkin sitten kuoltiin. Siinä vankilassa missä käytiin oli pahin selli ikinä. Maan alla, pilkkopimeessä ja täydessä hiljasuudessa. Siellä joutu aina välillä porukka oleen jos ei käyttäytyny, siellä ei siis oo mitään hajua ajasta ja monesti porukka päätti tappaa ittensä tavalla tai toisella siellä ollessaan. Arthur ei suostunu kertoon meille kauheesti eri kidutuksista mitä siellä oli, eikä siitä voi oikeen löytääkkään mitää tietoo muuten ku vankien päiväkirjoista, joita ei löydä mistään muualta ku joiltain paikallisilta. Ne oli kuulemma liian kauheita kerrottavaks, sen verran se kerto et kun joku sai kuolemantuomion, usein vanki kiitti hirttäjää ja kuoli hymyillen. Mieluummin kuollut ku Norfolkilla.


Vankila
Arthur sellissä
Saaren korkein paikka. Joka suunnassa näky meri :)
 No se on onneks mennyttä. Nyt on vaikee kuvitellakkaa tota kauheeta historiaa, niin kaunis saari. Meijät vaihtarit jaettiin kolmeen eri host-perheeseen. Mun host-äidin nimi oli Jasmine, hahaa. Menin samaan perheeseen Morganin (USA), Leandron (Chile) ja Oscarin (Ruotsi) kaa. Olin siis koko viikon perjantaista ens sunnuntaihin Morganin kaa samassa sängyssä, ku menin sen luo yöks myös lentoja ennen ja niiden jälkeen :D Leandrolla ja Oscarilla oli kans joku oma bromanssi meneillään, ku ne sai ihan oman huoneen. Kukaan ei tiä mitä siellä tapahtu mut loppuviikosta ne vaikutti tosi rakastuneilta, Oscar ymmärtää Leandroo nyt parhaiten vaikkei se paljoo englantia puhukkaa.

 Morgan tuli tosi kipeeks viikon aikana, tartutti sen sit muhunki muttei onneks niin pahana. Kuitenki lentäminen kipeenä oli ihan kauheeta ku korviin sattu eikä ne meinannu enää aueta laskeutumisen jälkee. Missasin pari ohjelmaaki kipeyteni takia, ku mentii ympäri saarta paikallisten kaa ja pysähdyttii lounaalle ja pelaa jotai ulkopelejä mä päätin mieluummin nukkua bussissa :D Multa tultiin kysyyn jos haluun ruokaa tai juotavaa tai sitä tai tätä ja sanoin vaa et ei kiitos antakaa mun vaa nukkua. Sit tuli sosiaalinen fiilis ja menin ulos nukkuun ku muut jutteli mun ympärillä. Joo ei ihan ollu onnistunu päivä mun osalta.

 Yhtenä iltana oli joku karnevaali keskustassa, ja osallistuttiin paraatiin lennättämällä meijän lippuja lava-auton perässä. Oli kyl tosi hauskaa sen 2 minuuttia kun ajettiin tien päästä toiseen. Sit piti viel kävellä takas ku palautettiin liput :D Illemmalla oli gangnam style "flashmob". Siitä kuulutettiin radiossa et nyt kerääntykää kaikki flashmobia varten. Ei porukka ollu ihan perillä et mikä on flashmob haha. Sinne tulee muutenkin kaikki vähän myöhässä, kun gangnam style oli vieläkin uus ja hauska juttu. Myöhemmin illalla esitettiin meijän vaihtarien haka, voi vitsi ku kaikki tykkäs! Ku kysyin ni ei melkee kukaa ollu nähny hakaa livenä, oli aika siistii :)


Mä niin tykkään tästä kuvasta :D Varsinki Oscarin, mun ja Morganin osalta
Bändi lavalla, eh eh
Ja perässä tuli tanssijat
Gangnam style
Kaikki päätti kysymättä et on ihan ok käyttää mun hammastahnaa ja laitta hammasharja samaan paikkaan. Ihania ihmisiä ♥
Mä olin nukkumassa ja Leandro tuli mun sänkyyn ottaan itestään kuvia. Perus.
 Toisena iltana oli rantakarnevaali, missä me vaihtarit saatii ilmasta ruokaa jihuu. Kerättiin myös rahaa johki hyväntekeväisyyteen ja muut pelas rantapelejä. Oli myös musiikkia ja me tanssittiin. Me tultiin aika kuuluisiks ku aina ku jossain oli kajarit musiikki meni kovalle ja ruvettii tanssii porukalla. Tai ei sitä aina ees tarvittu musiikkia... Päästiin paikalliseen lehteen! Ja mun nimi kirjotettiin joka paikassa väärin yllättäen, eikä ees ollu suku- vaan etunimi. Joka paikassa luki siis et oon Jasmine Tuominen... Ei vaan mee jakeluun :D

Meki päästii kokeilee nofolkin perinteisiä tansseja
Mun ja Morganin uudet 14-v kaverit
Me kaikki ja meijän uudet kaverit :)
Mun perhe: Leandro, Oscar, Jaimee, Jasmine, mää, Morgan, Ian
 Oli aivan ihana viikko ja tosi hauskaa! Nyt on toukokuu, lopun alku. Kauheeta sanoo noin mut mua oottaa ainaki kolmet hyvästit tässä kuussa :( Ensiks lähtee mun svenska pojkar parin viikon päästä, sit siitä viikon päästä lähtee Morgan. Ihan kauheeta, en tiä taas miten selviän ku vuodenvaihteessaki oli ihan kauheeta. Kesäkuussa  lähtee kans tosi paljon porukkaa ja sit tuleeki mun vuoro...

 Niin ja mun isä tulee käymään tässä kuussa muutamaks päiväks!!!!!! Pitää sit sillekki sanoo taas heipat, mut ainaki tiän et nään sen sit taas parin kuukauden päästä :D

 Nyt perjantaina meen taas Aucklandiin ku ens viikolla on Challenge Camp vaihtareille. Siellä pariudutaan jotenkin vammautuneen samanikäsen kaa ja jotain urheillaan ja leikitään. Ainaki mitä mulle on kerrottu ni jotkut on kuuroja, sokeita tai pyörätuolissa. Pitää taas muistaa ottaa kamera mukaan, melkeen unohin ottaa Norfolkille!

6 kommenttia:

  1. Vähän sun rastat on kasvanu! :O

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ethän sää oo niitä melkee vuotee nähnykkää, mut joo aika paljon tullu pituutta jee :)

      Poista
  2. Ihana toi saari :3 Mut jotenki pelottavaa aatella et olis ollu siellä vankina ku ei voi paeta minnekkää D;

    VastaaPoista
  3. Siistii, voisko sun isäs ottaa mut mukaan kun tulee ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha se lentaa Kiinasta et jos eka paaset sinne tai meet sen kaa 3 viikon reissulle jenkkeihin ja kiinaan niin toimii! :)

      Poista